2008. március 26.

EMU PM5 test \ EMU PM5 teszt

Szeretném először is leszögezni, hogy ez nem egy „professional review” a hangfalról. Csupán pár szösszenetet szeretnék megosztani érzéseimről, tapasztalataimról, gondolataimról, amik lehetnek akár teljesen szubjektívek is.

Az E-MU PM5 felépítésére a jóval drágább stúdió monitorokat szemlélve se lehet panasz. Masszív, igényesen kivitelezett konstrukció. A hátoldalán egyaránt találhatunk RCA (aszimmetrikus), 6.3 JACK (szimmetrikus), XLR (szimmetrikus) csatlakozókat, ami sokaknak nagyon hasznos lehet, de be kell vallanom, hogy én még soha életemben XLR csatlakozáson kívül semmi mást nem alkalmaztam aktív monitoroknál. Az E-MU előlapján kéken világító led-et láthatunk, amely míg világosban jól néz ki, sötétben egyszerűen zavaró.

Már az első meghallgatásakor is szembetűnő volt a mély hangok totális hiánya. Ilyen kis dobozt vizsgálva ez nem megdöbbentő, ám én mégis egy kicsit többet vártam a PM5-től . 67Hz alatt tényleg teljesen „megáll az élet”. Meglepő és egyben dicséretre méltó, hogy a gyári specifikációkban feltüntetett frekvencia átvitelre vonatkozó adatok (67Hz-20KHz +-2.5dB) igazat mondanak. Frekvenciaátvitele lineárisnak mondható és érezhető, a középmagas tartományt kivéve (ezt már a mérést megelőzően is megfogalmaztam). A közép-magas tartomány prezentálása számomra túl erős, túl kiemelkedő az egész hangképből. További érdekesség még, hogy más hangfallal (ADAM P11) „AB”-ben összehallgatva úgy tűnt, mintha hiányozna a legteteje a magas hangoknak. A cinek hangjának egyszerűen nem volt fénye, hiányzott a legteteje. A mérési eredményeket látva döbbentem meg, hogy ez így, ebben a formában nem igaz. További AB hallgatáskor jöttem rá, hogy habár a PM5 hangjának ugyan megvan a „teteje”, de az teljesen mosott, részlettelen A cinek hangjainak a fénye eltűnik, a csillogása tompa és fakó lesz. Emiatt tűnt elsőre úgy, hogy nem megy elég magasra a hangfal. A tér leképzése, ábrázolása kielégítőnek mondható a "vízszintes tengelyt" figyelve. Hogy mit értek ez alatt? Könnyű meghatározni a hangszerek elhelyezkedését a síkban (!), de nem a térben. Az együttes tagjait 2 dimenziós térbe tömöríti a hangfal, habár a hangszerek irányait pontosan meg lehet határozni, ám térben, mélységükben nehéz őket elhelyezni. Erre szokták azt mondani, hogy az eredetileg 3 dimenziós színpadképet egy 2 dimenziós síkká tömöríti össze a hangfal.

Igaz az a kijelentés, hogy PM5-öt használva nagyot tévedni nem lehet keveréskor, de az biztos, hogy pontos képet nem kapunk a hallgatott anyagunkról.

Emu PM5 hangfalat saját részre, broadcast produkció hangalámondásához vettem. Ebből ki is derül, hogy túl komoly munkára (zenei keverés, editálás.. stb.) nincs befogva a „jószág”, de a „kisebb” rábízott feladatot nagyszerűen teljesíti. Az ilyen és efféle munkákra bátran tudom javasolni.

Zenét nem szívesen kevernék rajta (*) még az egyébként remek sub testvérével sem (E-MU PS12), de végszóként el kell hogy mondjam, bajban lenne az az ember, akinek ebben az árkategóriában jobb nearfield monitort kellene keresnie.

(*) Én ha ebben az árketegóriában zenei produkcióra, keverésre lennék kényszerítve akkor egy Alesis RA300 erősítővel + Alesis MonitorOne-al előbb dolgoznék, mint egy E-MU PM5-el akárki akármit is mond.


EMU PM5 frequency response /EMU PM5 frekvencia-átvitele:










1 megjegyzés:

Halo írta...

Hello!

Tetszett ez a review!!

Én most szeretnék studiomonitort vásárolni és van két kiszemeltem:
Adam A7 vagy Genelec 8030 nem tudom melyik lenne a jobb választás.
Azt figyelembe kell venni hogy elektronikus zenére használnám ( DnB, house,techno )
tehát a basszusokat is eléggé hallanom kéne.
Lehet hogy jobban járnék egy alesis+ra300 combóval a bassusok miatt?? Igaz ezt a kombinációt még nem hallottam és igy nem is tudom hol tudnám kipróbálni